Stebis Nemunėliai
Nemaniau,
kad atėję čia galėtume ką daugiau surasti, negu pačią pasostę, tačiau jos
prieiga jausenoje atrodė labai sava, pažįstama, įsigėrusi kelionėmis į
struktūrą, įvardinta AŠ, kurią ne kartą buvau sumanęs vadinti Savęsp(i). Man
vis dar neužteko laiko (ar valios) po ją rimčiau pasižvalgyti, nors neatrodė,
kad ji vengtų įsileisti ir parodyti, kas kur ir kaip ten yra. Net ir tuomet,
kai pavadindavau šalimi, ši struktūra nesipriešindavo – netgi atidengia daugiau giluminės šviesos,
kad paviliotų nuklysti toliau, tačiau eiti į gylį nesiryždavau, gal būt ir todėl,
kad suprasta ir neapdairiai viešumai prisipažinta, jog: manyje /
dar daug velnių / ir trupinėlis Dievo...
— Trupinėlis, bet oi, kaip jis reikalingas, kokia didi jo vertė ir kaip
labai reikėtų pasistengti, kad nors tiek jo išsaugojus,— susitikus neužmiršta
pasakyti Paulius Bėkšta, visuomet atsargus, bet labiausiai būdamas su ugnimi,
net tuomet, jeigu ji įsismilkusi cigaretės galiuke. Tačiau kas dėl trupinėlio
Dievo, tai pats žinau, kad per jį velnias neįstengia pasiimti žmogaus savo
nuosavybėje. Žinoma, Pauliui tai ne kliūtis priminti atrodytų gerai žinomus dalykus..
— Svarbiausia jo, Dievo, turėti.
Nors ir truputėlį,— atsisveikindamas vis
primena Paulius Bėkšta, bet tai pasako įtaigiau ir garsiau, jeigu šalia ar bent
netoli pamato esant Kęstutį, vaidinantį (gal pamėgdžiojantį) Tiktaką. Žino, kad
išgirdęs jį, šis būtinai atsilieps: jei nebūtų velnių, tai kam tas Dievas reikalingas. Tačiau po tokių jųdviejų dvikova pasijutau pagalvojęs, kad gal
velnias ne blogiausias subjektas. Žiūrėk, būna juk, kai žmogus save apsėda
savimi ir tuomet jau matai ne velnią, o konkretų žmogų — gal Pranucį, gal
Kęstutį, gal Petrą, gal Iloną ar Aušrą... Gali juk būti ir taip, kai žmoguje nė
žiupsnelio nėra Dievo, o, vadinasi, nėra to, kas jį pasergėtų įsileisti savyje klėstantį blogį, pasidaryti jo įrankiu. Galbūt laikas atidžiau jau dabar
pasidairyti žmonėse konstrukcijų, kurios
pranoksta biblijines peklos statybas.
— Baik sapnuoti,—
atsargiai į pašonę stukteli Vidinis, tačiau
dar spėju pagalvoti: argi ne taip būdavo, kai ateini į Dženės pasostę?
Prie jos prieigų plūsteli įvairiausios
minčių užuomazgos, o atėjus į pasostę, pradedi jas dėlioti ir taip ir
anaip, kad sugyventų santarvėje.
— Pagaliau! Vėžliukas
būtų atropojęs greičiau, negu jūs, gerbiamieji. Manėme, kad gal sušalote? Tokiais
tempais netoli į praeitį tenuvažiuotume
net geriausia karieta. Vadinasi, ne jų kaltė, jeigu jos net sudūžta, —
pasigirdo trupučiuką priekaištingas moters balsas, bet tai net nieko nereiškė. Krūtinę
užgulė muzika ir suaidėjusi daina. O ne, mano sieloje ji niekuomet nebuvo nutilusi, bet ją jausdavau
vienišą, praradusią vilti. Šįkart ji sukunkuliavo
kaip gyvas, verdantis šaltinis, galintis
tekėti, bėgti, pagirdyti, nuraminti ar pasodinti raitelį žygiui ant eikliausio
žirgo...
Stebis, stebis Nemunėliai —
Kas gi čia yra?
Trepsi žirgo kanopulės
Girgžda karieta..
Tai dar ne choras. Dar duetu pasitikę
Amerikos lietuvė Julija Sinkis ir aktorius Tomas Vaisieta. O choras jau taip:
Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos,
Šimtą metų, šimt1 metų —
Visą amžių Lietuvos.
Ir buvo nuostabu
matyti, kad choras irgi sutelktas iš man
pažįstamų personalijų: neįsivaizduojamai gražiai atrodė visi, bet Albina
Šiupienienė ir Elena Sėliukaitė buvo iš tos
publikos, kuri tą sausio dieną lydėjo „Dženę“
į jos pirmą kelionę. Nepaprastai smagu, kad šalia jų ir Vanda su Broniumi Baranauskai, kurie, pasitelkę Justiną
Marcinkevičių: Paukštis – į dangų / žodis - į širdį, sveikino karietą pirmuoju jai
parašytu laišku.
Senis švilpina botagą,
Timpsi vadeles,
Dantyse pypkutė dega,
Pusto ugneles,.—
buvo žaismingas pakilus Amerikos lietuvės ir aktoriaus Tomo
Vaisietos duetas, o choras — irgi. Jis nedidelis, bet jame pirmą kartą išgirdau
Paulių Bėkštą, Petrą Senamadžių, Kęstutį Tiktaką, ir raiškai išsiskiriančią
dainingą Iloną bei su kopėtėlėmis nesiskiriančią Ūlą, save istorijai
įsivardijusią kaip Klimbingupthewalls.
Mano supratimu nedažnas atvejis kuomet
graži moteris reiškiasi pavydėtinu pastovumu — paprastai jos keičia savo
įvaizdį kaip čigonas arklius, o ji, Ūla, kaip pradžioje Klimbingupthewalls taip
iki šiol. Tiesa, „Dženė“ pirmąja savo kelione gerokai aplenkė „Rašyk“ svetainės
steigėjus, taigi ir Klimbinguthewalls.
Oi,
parvešim šimtą metų,
Mūs šalelės mylimos..
Kai daina nutilo mudu su
Vidiniu dar vis jautėmės it įbesti į žemę.
— Labas, Pranuci. Regiu,
kad nepažįsti. Bet tai aš, Audronė
Meilutytė. Maniau, kad gal susitiksime kažkur Anapilyje, bet va...
— Tikrai netikėta. Bet,
Audrone, man šiandien viskas netikėta. Net ir tai, kad jau dvidešimt metų
praėjo, kai tokia kelionė... Kas ją begali atminti? Bet pasirodo, kad... Na, ši
netikra, net ne kopija anos, bet ne mumija: dirba, gyvena ir atsimenu. Gal net
geriau, negu bet kada.
— Gerai, kad atsimeni. Nes
laikas greitas. Todėl ir maniau, kad jau
susitiksime kažkur Anapilyje. Paskubėjau aš, Pranuci, išeiti į ten, kaip ir
tavo brolis Vytautas. Ten nemažai mūsų
savo valia paskubėjusių, bet patylėk, karietos vežėjau, nerodyk į tą aukštai Konarskio
gatvėje pakeltą langą, pro kurį išskridau, o
aš tau, kaip tada, tik liūdniau,
ne taip šauniai, kaip choras, kaip
Tomas Vaisieta su amerikone, — pasakė Audronė ir išgirdau jos tylų, gal tik man ir Vidiniui girdimą
dainavimą:
Trepsi, trepsi kanopulės,
Girgžda karieta
Ar, vežėjau, pasigėrei,
Ar širdis jauna?
— Dievas dar neįsileido
į Anapilį, nors jau nemažai progų buvo,
jau maniau, kad... Bet tu teisi — nereikia skubėti. Aš tau irgi, kaip tada. Ir
irgi taip, kad tik viena girdėtum:
Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos
Šimtą metų, šimtą metų—
Visą amžių Lietuvos.
0 komentarai (-ų):
Rašyti komentarą