Pelėdos uoksas

Prano Karlono kūryba

Scenarijai Trispalvei (5.



Pakviesti 
vėliavai iškelti            

 Dar laikas nebuvo įdienojęs; vis laikėsi ryto erdvėje, o jis, rytas, puikus, šiltas. Gera su tokiu būti kur bebūtum, bet geriausia, išėjus iš patalpos ir atsikvėpus jo gaiva. Tačiau kaip išeiti? Jaučiausi kaip važiuojančiame traukinyje: reikia laukti, kol sustos. Noras suprantu, kad tai ne traukinys, o nedidelis sodo namelis su viršum vadinamosios svetainės įrengtu Pastogės,  kitaip dar – Pastriekės departamentu, kuris man buvo labiau reikalingas dvasiniam pagyvenimui. Turbūt todėl ten dažniau pasijausdavau atviroje erdvėje. Regėjosi, kad  normalu pasijausti ten, kur pasinorėdavo. Pastriekės departamento lentų pertvara ir sienos dvasiai nebuvo reikalingos. Todėl ten jausdavosi ne pagal jo (ir mano) fizinius išmatavimus. Užklydę svečiai, beje, irgi nesunkiai, neretai net to nepajautę, gebėdavo persitvarkyti iš materijos į dvasios būtis. Nusileidus gi žemyn į svetainę, poreikis materijai atsigaudavo, vėl atrodydavo smagiau kaukšėti plaktuku,  išėjus į lauką kapstytis žemėje ar karstytis po medžius, bet  smagiausia buvo, vedinam įvairiausių reikalų, ateiti  prie Balsių (Kryžiokų) ežero ir pagyventi kartu su ąžuolu. Tačiau, matyt, atėjo laikas, kuomet Pastriekės dvasia persismelkė į svetainę, kai joje vis dažniau atsitinka dalykų,  būdingu Pastriekės departamentui. Ir šit dabar atsitinka jau ir tai, kai neįmanoma  nesuklusti Balso ir  Audronės apraiškai, apeiti ant sienos  pakabintą paveikslo rėmą. Tačiau atsiranda ir  dar vienas  dalykas – atrodo, kad namelis juda, važiuoja, keliauja. Vis prisiversdavau pasakyti: dar ša, kol kas dar ša... dar  anksti apie  tai net ir  Leokadijai prasitarti. Nedrąsu. Ateis laikas ir reikalai geriau pasimatys. Ir ką? Ar neatėjo? O pojūtis  važiuojančio, vaikščiojančio ar  kaip  kitaip  judančio namelio irgi neišnyksta.
– Ką  pasakysi, Leo,– nieko nepaaiškindamas apie tokią  savijautą, tariu žmonai. Atsiliepė irgi klausinėdama
– O kodėl  sakai, kad  rėmas tuščias? Vaidenasi  man ar kaip? Jau ir žegnoju, kad jis būtų tuščias, bet... Visa ko senatvėje  tikėjausi, bet  kad  taip... Dievas, regisi,  nepanorėjo, kad  būtų kaip žmonėse priimta. Jau ir  kojas sunku  pakelti, o... .
– Kas – o? Važiuoji?
– Ir galvoje jau  ne taip. Ne taip. Dar skaudžiau, negu kojas kelti. Kojoms dar lazda gali pagelbėti, o galvai?– klausdama pasakė  ji ir timptelėjusi už rankogalio: – Prisėskim, – tačiau  prisėsti neskubėjo. Jai svarbiau buvo pasakyti, kad prieš aušrą  susapnavusi mano eilėraštį „Po užmerktų akių vokais.“
– Netgi neskaičiusi jo niekuomet, o žinojau, kad parašytas 2011 metų pradžioje. Ir netgi deklamavau:

Argi sakiau,
Kad aklas akimis
Kuomet  jas nunešu į naktį?
Kartu su žvaigždėmis užspaudžiu po vokais,
Net Paukščių takas
Ima skaudžiai nerimauti, –

padeklamavo ir, sužiurusi į akis:
– Betgi spėk arba bent  įsivaizduok, kam, kokiai publikai deklamavau. Ogi  raidėms, tavo trijulei A, B ir Jotui. Iš kur visa tai, a? Iš kur? Neskaitau  aš tavo poezijų ir tos raidės atrodė išmanas,  išmislas. Bet va regiu  kaip bažnyčioje ir smagu deklamuoti. Ir dabar dar  vis smagu atsiminti, kad taip būta:

Galbūt nemanė,
Kad yra dalia,
Kuri net šitokią galybę
Į nelaisvę ima.
O aš taip pat
Net  nežinau, deja –
Iš kur ten, po vokais, erdvė tokia,
Kad  net neskauda.

– Sakei, einam prisėsti, tai gal ir padarykime taip? Prisėskim, –  Tačiau irgi neprisėdom, o netikėtai pasiskundžiau, parodydamas į savo lemties išdaigas. Šį kartą į ligą, kuriai atsiradus, apsikabindavau kaip mylimą moterį ir jos vardą tardavau ar rašydavau didžia raide: Amnezija. Ir niekas tuomet negalėdavo įtikinti, kad  tai liga, o ne  ji, mano meilė, kuriai galėjęs ir kojų pirštelius išbučiuoti. Dabar gi tariau:
– O, kad  ją perkūnėlis tą Amneziją patrankytų, kol dar ji  man netrenkė. Tuomet net ir tavęs neįtikinsi, kad  regiu ir pasakoju tai, kaip iš  tiesų  yra. Kaip kad  šiandien: Buvo Balsas su Audrone. Štai ant sienos paliktas paveikslų rėmas. Aš sakau tuščias, tu gi...                                                             
– Tai ne rėmas. Net ir ne paveikslas. Tai ekranas. Tai langas. Gal net durys, pravertos durys, už kurių, kaip ir eilėraštyje:

Gyvena žmonės, saulė,
Debesys ir lietūs,
Padangę brauko mėlyni žaibai -
Ir gieda vyturiai,
Surankioję giesmes poetų,
Jų daug,
Bet nedaugiau,
Negu reikėtų.

– Na va,  O jeigu aš taip pakalbėčiau, kaip  tu man dabar?.Tiesiai, drūtai pasakytum:iškvailėjo mano senis. Nemanau, kad  protingiau pasielgčiau ir aš, jeigu būčiau paliktas be žinios apie susitikimus su Balsu, be žinios apie šio rėmo ant sienos atsiradimą? Žodžiu, Leokadija, tau geriau pasisekė negu man, nors kaip žinoti. Kokia  bebūtų patirtis, ji iškentėta, išbūta ir  ne šiaip sau  už vieną muštą dešimt nemuštų duoda.
– Tačiau turbūt atminties praradimas ne tolygus proto praradimui?
– Turbūt. Tačiau, kaip žinai, mano atveju prireikė šeštos palatos paslaugų..
 – Iš ten , regis, ir  eilėraštis, – pasakė žmona, nusiteikusi jį padeklamuoti iki  taško:

Po užmerktų akių vokais
Įsiveržia gyvenimas į sielą
Net  Paukščių takas –
Dieve, jam padėk! –
Ir ten it danguje išlieka.

– Valio! – pasigirdo šauksmas ir kelių porų delnų plojimai: – Valio! – O netrukus paminėti ir mudu su Leokadija.
– Dzieduli, regis, ir nežinojai, kokį talentą šalia savęs turi. Džiaukis, kad  dar  yra kaip  yra. Ir atsimink ne tik Balsą  ir Audrone, bet ir ką pakalbėję. Ir apie  titnagą, ir  apie... Bet ateik  čia, užsimerk  ir  ateik.
– Užsimerkti?
– Neužsimerkęs neateisi.
– O su kuo kalbu? Tu čia, išdykėle? Raidė B?.
– Raidė B,  bet  kodėl – išdykėlė?. Va,  vėliavą  reikia iškelti. Ar tai išdykavimas? Močiute, ir tu  užsimerk. Jeigu  ką, teks  ir vežėja būti.
Neprisimenu, kad  būčiau užsimerkęs, bet tikriausiai taip  įvyko, bes netrukus į akis sužiuro aplinka, kurią išjaučiau užrašinėdamas paskutiniuosius eilėraščius. Sakau „užrašinėdamas“, o ne kurdamas, posmuodamas, dar  kaip, Todėl nauja realybė darėsi labai paprasta ir suprantama. Netgi  nereikėjo kalbėti, kaip į šitą realybę patekome. O pirmiausia joje susitikome su raidžių  trijule. Ak, garžiai kažkada apie trijulę padainavo Paulius Širvys baltų viršelių  knygelėje...

Murzinų draugų trijulė,
Kartu kėlė, kartu gulė
Ir iš traktorių kabinų
Kartu dairėsi merginų.

Tačiau  ten  situacija kitokia, ten visi trys vyrai, o  čia – dvi moterys ir  vienas  vyras, Ir pirmoji, žinoma, žodį tarė raidė B,
 – Prisimeni, dzieduli, kaip  tau  Balsas taręs: rikiuok visus, ką turi savo raštuose. Visus iki vieno. Iki paskutinio. Mirusių šituose scenarijuose neturėtų būti. O kaip juos rikiuotum, dzieduli, jeigu  be  vėliavos,  a? Tačiau  ji  jau yra ir reikia ją iškelti.
Pelėda, 2015-11-08 22:22:07

Komentarai

Moderatorius (-ė): Pakeleivis
Sukurta: 2015-11-09 10:45:43
Tai jau ne rėmas. Net ir ne paveikslas. Tai ekranas. Tai langas. Gal net durys?
Paslaptingas tasai migruojantis Palėpės-Pastriekės departamentas. Pašaliniams vietomis atrodo kaip klaidus labirintas, bet svarbu, kad, Balso vedamas, gabaritus čiuopia pats gyventojas ir yra Leo, kuri regi tai, ko niekada neskaitė (Neskaitau aš tavo poezijų ir tos raidės atrodė išmanas, išmislas).
------------------------------------- 
Patinka   Komentaras   
Komentarai
Daina Karlonaitė Mano tėtė burtininkas
Ona Šakienė Kokia čia amnezija dar? Tai kelias, ėjimas į ten, iš kur atklydome. gaila tik - kelio ženklų nieks nepastatė, tai svyrinėjame nuo stulpo link kito. Atsitrenkiam ir pirmyn, argi ne puiku?
Pranas Karlonas Va, va, puikiai pasakei. Smagu bus apie tai galvoti.


0 komentarai (-ų):